Η κατασκευή του website παίρνει παραπάνω χρόνο από όσο νομίζεις

Αν διαβάζετε αυτό το άρθρο, πιθανότατα έχετε τη πεποίθηση πως ένα website σήμερα, μπορεί να δημιουργηθεί χωρίς κόπο και χρόνο. Δεν φταίτε εσείς για αυτή την εσφαλμένη εντύπωση. Έχετε πέσει θύματα πλάνης.

A) Έχετε δει πολλές διαφημίσεις προγραμμάτων κατασκευής websites που σας δημιουργούν αυτή τη πλάνη. Σε μια διαφήμιση των 30 δευτερολέπτων βλέπετε πόσο εύκολα μπορείτε να βάλετε μια φωτογραφία σε μια σελίδα και νομίζετε πως είναι παιχνιδάκι. (Hint: δεν είναι)
B) Επηρεάζεστε από τη σημερινή πραγματικότητα, καθώς στην εποχή μας ολοένα και περισσότερα πράγματα αυτοματοποιούνται και επομένως πιστεύετε ότι και ο σχεδιασμός ενός website ακολουθεί την ίδια πορεία. (Hint: την ακολουθεί, αλλά δημιουργούνται νέες ανάγκες)
Γ) Έχετε επηρεαστεί από συναδέλφους web designers που υπερεκτιμούν τις ικανότητές τους και προσπαθούν να εντυπωσιάσουν τον συνομιλητή τους: “Αυτό που μου ζητάτε κύριε είναι πανεύκολο, το κάνω σε 5 λεπτά”.
(Hint: Στη πραγματικότητα, καυχιόνται δημοσίως……αλλά “πήζουν” στα ιδιαίτερα.)
 

Ας ξεκαθαρίσουμε ορισμένα πράγματα.
  • Ένα τυπικό website περιέχει κείμενα, εικόνες και άλλα πολυμέσα (βίντεο, gif κλπ).
  • Τα κείμενα είναι πληροφορίες που θέλουμε να μεταδώσουμε στους επισκέπτες του website για να τους ενημερώσουμε για τα προϊόντα μας ή τις υπηρεσίες μας.
  • Το μήνυμα των κειμένων ενισχύεται με εικόνες και άλλα πολυμέσα που προκαλούν ευχάριστα συναισθήματα και όμορφες εντυπώσεις.
  • Ο Web Designer ασχολείται με τη μορφοποίηση και διάταξη των κειμένων, των εικόνων και των λοιπών πολυμέσων για να πετύχει ένα ευχαριστο, καλαίσθητο και εύχρηστο αποτέλεσμα.

 

Οι σελίδες που περιέχονται σε ένα τυπικό website είναι οι:

– Αρχική
– Σχετικά με εμάς (με την επιχείρηση ή τον επαγγελματία)
– Υπηρεσίες
– Portfolio
– Επικοινωνία
 
Σε κάθε σελίδα ξεχωριστά πρέπει να γίνει μέριμνα για το User Interface. Αυτό περιλαμβάνει:
 

Καθορισμό περιεχομένου (Τι;)

Ο Web Designer πρέπει να συννενοηθεί με τον πελάτη σχετικά με το περιεχόμενο που θα προβάλλεται σε κάθε σελίδα του ιστοτόπου. Αυτό το στάδιο απαιτεί αρκετή σκέψη και ανταλλαγή απόψεων διότι και τα δύο μέρη πρέπει να λάβουν υπόψη τη στρατηγική marketing που έχει καθοριστεί και τους επιμέρους στόχους αυτής.

  • Ποιό είναι το μήνυμα που θέλουμε να μεταφέρουμε στους υποψήφιους πελάτες μας;
  • Ποιοί θα είναι οι στόχοι του μηνύματος;
  • Σε ποιές ενέργειες επιθυμούμε να προβούν οι επισκέπτες της ιστοσελίδας;
  • Ποιά είναι τα επιθυμητά αποτελέσματα;
  • Πως θα τα μετρήσουμε;
  • Πως θα αξιολογήσουμε την απόδοση του website μας;

 

Μορφή περιεχομένου (Πως;)

Αφού καθοριστεί το τι θέλουμε να πούμε, συνεχίζουμε με το πως θέλουμε να το πούμε. Κάθε σελίδα έχει να μεταφέρει ένα ή και περισσότερα μηνύματα στους επισκέπτες της. Επομένως πρέπει να σκεφτούμε τον τρόπο με τον οποίο θα μιλήσουμε σε αυτούς. Θα χρησιμοποιήσουμε κείμενο, εικόνα, κάποιο βίντεο ή κάποιο συνδυασμό αυτών;

Αφού καταλήξουμε στη μορφή του περιεχομένου, θα πρέπει να εξετάσουμε αν ο πελάτης έχει το περιεχόμενο, ή αν πρέπει να το δημιουργήσουμε.

Αν ο πελάτης έχει το περιεχόμενο τότε θα πρέπει να γίνουν τα εξής:

  • Επιμέλεια κειμένων για τις ανάγκες SEO και διαφημίσεων
  • Επιμέλεια φωτογραφιών
  • Επιμέλεια άλλων πολυμέσων

Αν ο πελάτης δεν έχει το περιεχόμενο, τότε θα πρέπει να γίνουν τα εξής:

  • Συγγραφή κειμένων
  • ‘Ερευνα και αγορά φωτογραφιών από κάποιο image bank.
  • Δημιουργία πολυμέσων (βίντεο κλπ.)

Και στις 2 περιπτώσεις θα πρέπει να γίνει εισαγωγή του περιεχομένου και έλεγχος
 

Δομή περιεχομένου (Με ποιά σειρά;)

Εκτός από τη μορφή του περιεχομένου, σημασία έχει και η διάταξή του. Ο καθένας μπορεί να “πετάξει” μερικές παραγράφους και μερικές φωτογραφίες σε μια σελίδα του ιστοτόπου. Το δύσκολο είναι να πετύχει μια ωραία, καλαίσθητη διάταξη αυτών και να περάσει το μήνυμα που θέλει. Ο επαγγελματίας Web Designer θα κληθεί να δώσει απαντήσεις σε διάφορα ερωτήματα:

  • Που θα βάλουμε τις φωτογραφίες; Δεξιά,αριστερά ή στο κέντρο;
  • Πόσο μεγάλες θα είναι; Θα είναι ορθογώνιες ή τετράγωνες;
  • Που θα μπουν τα κείμενα και πως θα εμφανίζονται;
  • Σε ποιά θέση θα εμφανίζονται οι διαφημίσεις μας σε κάθε σελίδα;
  • Τι διαστάσεις θα έχουν;
  • Πως θέλουμε να εμφανίζεται η σελίδα στο Desktop και πως στο κινητό μας;

 

Αισθητική (ύφος)

Το περιεχόμενο που θα χρησιμοποιήσουμε θα πρέπει να συνοδευτεί και με ένα ωραίο “περιτύλιγμα”. Η διάταξη του περιεχομένου πρέπει να έχει και μια αισθητική. Αυτό το ρόλο παίζουν τα οπτικά στοιχεία:

  • τα χρώματα
  • τα σχήματα
  • η υφή
  • τα κενά
  • η μορφή
  • οι γραμματοσειρές

 

Επομένως όταν ασχολούμαστε με την αισθητική των σελίδων του website θα πρέπει να απαντήσουμε στα παρακάτω:
  • Τι χρώματα θα χρησιμοποιήσουμε για το website;
  • Τι γραμματοσειρά θα βάλουμε στα κείμενα;
  • Ποιό θα είναι το μέγεθος της γραμματοσειράς;
  • Τι γραμματοσειρά θα βάλουμε στους τίτλους τους;
  • Ποιό θα είναι το μέγεθος των τίτλων;
  • Πόσο πλατύ θα είναι το κείμενο; Θα πηγαίνει από άκρη σε άκρη ή θα χωριστεί σε στήλες; Θα χρησιμοποιήσουμε bullet points και/ή εικονίδια;
  • Ποιό θα είναι το φόντο των κειμένων; Λευκό, χρωματισμένο, pattern, με φωτογραφία ή χωρίς;
  • Πόσο σκούρες ή ανοιχτές θα εμφανίζονται οι φωτογραφίες;
  • Τι γραμματοσειρά θα βάλουμε στα κείμενα που τις συνοδεύουν και τι χρώμα θα έχουν αυτά;
  • Τι χρώμα θα έχει το μενού;
  • Τι ύψος θα έχει το μενού;
  • Τι χρώμα και ύψος θα έχει ο Footer;
  • Θα χρησιμοποιήσουμε κάποιο εφέ;

 

Για να μη ξεχνιόμαστε:

 
Όλα τα παραπάνω αφορούν αποκλειστικά τον σχεδιασμό του website. Για να παρθεί τελική απόφαση στο κάθε ένα ξεχωριστά θα πρέπει να γίνουν πάρα πολλές δοκιμές ώστε να καταλήξει ο Web Designer στον καλύτερο συνδιασμό αυτών των στοιχείων.

Ο σχεδιασμός ενός website δεν αφορά ενέργειες σχετικές με την ασφάλεια του site, το Search Engine Optimization, τη σύνδεση με τα Google Analytics κλπ. Χωρίς να υπολογίζουμε αυτά, ακόμη πιστεύετε εκείνους που σας λένε ότι ένα website μπορεί να γίνει εύκολα και γρήγορα;