Τι εννοούμε με τον όρο SEO;
Με τον όρο Search Engine Optimization ή αλλιώς «βελτιστοποίηση σελίδων για τις μηχανές αναζήτησης», ουσιαστικά εννοούμε έναν συνδυασμό τεχνικών με τις οποίες ο «ιστός» «βλέπει» καλύτερα πως σχετίζεται η ιστοσελίδα μας με ένα συγκεκριμένο κλάδο, μια αγορά ή με κάποια προϊόντα και υπηρεσίες. Το SEO κοινώς είναι η τεχνική που σε φέρνει «ψηλά» στις μηχανές αναζήτησης στις κατηγορίες που σε ενδιαφέρει. Θα πρέπει να αποσαφηνίσουμε ότι δεν μιλάμε για αποτέλεσμα από πληρωμένη διαφήμιση αλλά για «οργανική» ανάδειξη του ηλεκτρονικού μας καταστήματος στις πρώτες θέσεις μιας σχετικής αναζήτησης.
Πώς λειτουργεί μια μηχανή αναζήτησης;
H Google η οποία είναι και η πιο δημοφιλής μηχανή αναζήτησης, για τη διαδικασία της σάρωσης του Internet, του εντοπισμού και της καταγραφής των σελίδων, χρησιμοποιεί ένα είδος αυτοματοποιημένου λογισμικού, τον Google crawler (ή Googlebot, spider κτλ) .
Όμως η Google δεν κάνει crawl (σάρωμα) όλες τις σελίδες που βρίσκει. Χρησιμοποιεί αλγόριθμους για να καθορίσει ποιες από τις σελίδες και με ποια προτεραιότητα θα κάνει crawl, ανάλογα με το πόσο “σημαντικές” τις θεωρεί. Η Google επισκέπτεται την σελίδα και την αναπαραγάγει (render) με μία διαδικασία παρόμοια με τον τρόπο που βλέπουμε τις σελίδες στους browsers μας και ειδικότερα στον Chrome. Αυτό γίνεται για να «καταλάβει» πως είναι σχεδιασμένη η σελίδα, τί αφορά το περιεχόμενο και για να εξετάσει την λειτουργικότητά της, με έμφαση στον τρόπο που εμφανίζεται και λειτουργεί στα κινητά τηλέφωνα. Στο τέλος η Google αναλύει και εξετάζει τη ποιότητα του περιεχομένου, των κειμένων, των κειμένων και των φωτογραφιών για να «αποφασίσει» εάν η σελίδα είναι κατάλληλη για να εμφανίζεται στα αποτελέσματα των αναζητήσεων. Εάν όλα πάνε καλά τότε η σελίδα αποθηκεύεται στο Google Ιndex, τη βάση δεδομένων από την οποία η Google αντλεί τα αποτελέσματα των αναζητήσεων.
Όπως γίνεται αντιληπτό πάνω σε αυτόν τον μηχανισμό (και όχι μόνο) προσπαθεί το SEO να λειτουργήσει με τέτοιο τρόπο ώστε να «βοηθήσει» την Google (και άλλα search engines) να αναγνωρίσει τη σελίδα πάνω στην οποία εφαρμόζεται ως σχετική και «ενδιαφέρουσα» για την αγορά που επιθυμούμε.
Ποιες κατηγορίες SEO υπάρχουν;
Το SEO διαχωρίζεται σε αυτό που αφορά άμεσα την ιστοσελίδα σου (δηλαδή στο σχεδιασμό της) και σε αυτό που αφορά τις ενέργειες μετά τη δημιουργία της δηλαδή, αναφερόμαστε στις διαρκείς ενέργειες που πραγματοποιούνται προκειμένου να διατηρείται σταθερά η σελίδα στις πρώτες θέσεις των μηχανών αναζήτησης.
Τι πρέπει να προσέχω για αποτελεσματικό SEO;
Φυσικά η ουσία του SEO είναι να περιέχει η ιστοσελίδα τις κατάλληλες λέξεις – κλειδιά ή και φράσεις που σχετίζονται με το προϊόν το οποίο αυτή εμπορεύεται. Αυτό δεν είναι πάντα τόσο απλό όσο ίσως φαντάζει. Είναι πιθανόν πχ σε μια επιχείρηση που πουλάει ηλεκτρικά καλώδια να είναι σχετική η λέξη «καλώδιο» αλλά και η λέξη «παροχή» και βέβαια και πιο σύνθετες φράσεις. Η αναζήτηση των σωστών λέξεων – κλειδιά και η ενσωμάτωση τους στο περιεχόμενο της ιστοσελίδας είναι πέρα από αναγκαία. Θα πρέπει να τονιστεί όμως ότι η χρήση αυτών των φράσεων ή λέξεων – κλειδιά, θα πρέπει να είναι ταυτόχρονα φυσική στην ροή του κειμένου. Οι παλιές γνωστές «τεχνικές» όπου υπήρχε η προσπάθεια να «φορτώσουν» μια ιστοσελίδα με πολλές επαναλήψεις των επιθυμητών λέξεων και φράσεων, όχι μόνο δεν λειτουργεί, αλλά φέρνει και αντίθετα αποτελέσματα.
Πώς βρισκω τις σωστές λέξεις για το SEO;
Για την αναζήτηση των λέξεων – κλειδιών υπάρχουν αρκετά διαθέσιμα δωρεάν αλλά και επί πληρωμή εργαλεία που βοηθούν στον εντοπισμό τους ανά αγορά. Ωστόσο η διαδικασία βασίζεται και στην εμπειρία από την αγορά στην οποία επιχειρούμε και στην προσωπική έρευνα. Καθοριστικό ρόλο διαδραματίζει η επαγγελματική κατάρτιση και αντίληψη του υπεύθυνου για την οργάνωση και το σχεδιασμό του SEO της σελίδας.
Ποιες άλλες τεχνικές εφαρμόζονται στο SEO;
Ας δούμε λοιπόν μερικά ακόμα στοιχεία που κάνουν πιο φιλική μια σελίδα στις μηχανές αναζήτησης.
α. Είναι mobile friendly και Responsive
β. Είναι «γρήγορη» και δεν αργεί να «φορτώσει» στον επισκέπτη
γ. Έχει καλή αρχιτεκτονική και δομή κάνοντας την εμπειρία του χρήστη (User Experience – UX) βατή και θετική. Ο χρήστης θα πρέπει με λίγα «κλικς» να φτάνει εκεί που πρέπει ή να αλλάζει εύκολα κατηγορία ενδιαφέροντος εντός της ιστοσελίδας
δ. Έχει επιμέρους URL (διευθύνσεις) για κάθε σελίδα που μπορούν να αναγνωσθούν εύκολα και χωρίς να καταλαμβάνουν πολύ μεγάλο μήκος (π.χ. το topsite.gr/ginaikeiaforemata.html αντί για topsite.gr/dsdfg190djd990/indexq/category.html )
ε. Γίνεται σωστή χρήση της περιγραφής meta και των tags για την ιστοσελίδα που να δίνουν άμεσα και με ακρίβεια το τι αφορά η ιστοσελίδα. Σημασία έχει και να υπάρχει ορθή περιγραφή του αρχείου των φωτογραφιών της ιστοσελίδας (alt text) .
ζ. Βοηθάει να υπάρχει ένα site map (XML sitemap)
η. Οι σύνδεσμοι που οδηγούν από άλλες ιστοσελίδες στην δική σου ιστοσελίδα επίσης είναι χρήσιμοι, αυτό μπορεί να γίνει με καταχώρηση σε σχετικούς «οδηγούς» ή με την αξιοποίηση άλλων εργαλείων marketing όπως είναι οι Δημόσιες Σχέσεις και η αποστολή Δελτίων Τύπου. Εδώ μπορεί να βοηθήσει και το influencer marketing για το οποίο θα μιλήσουμε σε κάποιο άλλο άρθρο.
Ποιο είναι το πραγματικό μυστικό για καλό SEO;
Θα πρέπει να υπογραμμιστεί ωστόσο ότι δεν πρέπει επ’ ουδενί να περιοριζόμαστε στα παραπάνω, δηλαδή στις «τεχνικές» προσεγγίσεις. Παρά το γεγονός ότι οι τεχνικές και η επιλογή των σωστών λέξεων – κλειδιά βοηθούν σημαντικά την ιστοσελίδα να «σκαρφαλώσει» στις μηχανές αναζήτησης δεν επαρκούν. Αυτό που πραγματικά δημιουργεί αποτελεσματικό SEO είναι το πλούσιο, αυθεντικό και σχετικό με τα προϊόντα και τις υπηρεσίες μας περιεχόμενο, που ανανεώνεται συνεχώς. Το σωστό περιεχόμενο διαμορφώνεται με την αυθεντική και ελκυστική περιγραφή των προϊόντων (όχι δηλαδή με τη χρήση ενός τυποποιημένου κειμένου), με την παροχή σχετικού περιεχομένου (άρθρων) μέσω κάποιου blog και με την τακτική επικαιροποίηση κάθε πληροφορίας που περιέχει η ιστοσελίδα. Πρακτικά δηλαδή η βάση του ορθού SEO είναι η σωστή διαχείριση του περιεχομένου της ιστοσελίδας. Θα πρέπει να τονιστεί ότι η στρατηγική για το SEO είναι στην ουσία της μεσοπρόθεσμη, θέλει επιμονή και σταθερή διαχείριση της ιστοσελίδας ώστε να επέλθουν τα θεμιτά αποτελέσματα.
Ποια είναι τα χαρακτηριστικά ενός φιλικού για το SEO άρθρου ;
Στη διαχείριση του περιεχομένου λοιπόν θα προσθέσουμε ορισμένες ακόμα τακτικές που είναι χρήσιμες να έχουμε υπόψη όταν γράφουμε ένα άρθρο στο blog της ιστοσελίδας μας:
α) Σχεδιάζουμε εξαρχής μια κατανοητή δομή που να ανταποκρίνεται σε μια ουσιαστική ανάγκη της επιχείρησης (π.χ. ένα άρθρο για το πώς χρησιμοποιούμε αποτελεσματικά ένα προϊόν που πουλάμε),
β) επιλέγουμε καλής ποιότητας φωτογραφίες που σχετίζονται με το αντικείμενο,
γ) γράφουμε έναν καλά δουλεμένο τίτλο που ιδανικά περιέχει key word και προκαλεί το ενδιαφέρον (π.χ. ανακαλύψτε πως με το Χ μπορείτε να κάνετε κάτι απίθανο).
δ) Είναι σημαντικό οι βασικές λέξεις – κλειδιά να αναφέρονται στις πρώτες γραμμές του άρθρου και στη συνέχεια να αναπτύσσονται περαιτέρω άλλες σχετιζόμενες λέξεις στο κυρίως σώμα του.
ε) Βοηθάει επίσης η παραγραφοποίηση να είναι καθαρή ανά κατηγορία και το άρθρο να περιέχει συνδέσμους που οδηγούν σε άλλες σελίδες της ιστοσελίδας μας. Τέλος προσέχουμε να αναφέρουμε τα snippets meta tags για το άρθρο σε κάθε Post
( Οι μετα-ετικέτες (meta tags), είναι αποσπάσματα (snippets) κώδικα που προσφέρουν στις μηχανές αναζήτησης σημαντικές πληροφορίες σχετικά με την ιστοσελίδα σας, όπως πώς πρέπει να την εμφανίζουν στα αποτελέσματα αναζήτησης).
Google ads ή SEO; Τι είναι πιο καλό για την ιστοσελίδα μας;
Συχνά ακούμε αυτό το ερώτημα, το οποίο μεταξύ μας είναι και αρκετά λανθασμένο στην ουσία του. Καθώς και οι δύο λειτουργίες digital marketing και ειδικότερα του Search Engine Marketing και έχουν τη χρησιμότητα τους. Ωστόσο κάθε μια καλύπτει ουσιαστικά μια διαφορετική ανάγκη.
Η κύρια διαφορά μεταξύ διαφημίσεων Paid Per Click και SEO είναι η αμεσότητα στο αποτέλεσμα. Στο PPC έχεις σχεδόν άμεσα και μετρήσιμα αποτελέσματα ενώ το SEO λειτουργεί πιο μακροπρόθεσμα. Φυσικά η διαφήμιση φέρνει αποτέλεσμα όσο «τρέχει» ενώ τα αποτελέσματα του SEO έχουν πιο «μόνιμη» επίδραση σε μια ιστοσελίδα (παρά το γεγονός ότι πάντα επιδέχεται βελτιώσεις) . Θα μπορούσαμε να πούμε ότι κατά κάποιο τρόπο το SEO είναι επένδυση σε μια πάγια βελτίωση του ιστοτόπου, ενώ οι διαφημιστικές καμπάνιες είναι ακριβώς αυτό που λέει και η φράση. Καμπάνιες με αρχή – μέση και τέλος.
Τέλος, ας απαντήσουμε μια ακόμα ερώτηση για το SEO…
Τι ακριβώς κάνει ένας ειδικός σύμβουλος SEO;
Ένας ειδικός σύμβουλος SEO ή αλλιώς SEO specialist ή expert είναι ο επαγγελματίας που συνδυάζει μια σειρά από γνώσεις και δεξιότητες προκειμένου να είναι σε θέση να βελτιστοποιεί κάθε ιστοσελίδα που αναλαμβάνει. Είναι σημαντικό να διαθέτει αναλυτικές ικανότητες, να μπορεί να δει τι λειτουργεί σωστά και τι όχι στην ιστοσελίδα που διαχειρίζεται, να εξετάσει ποιες λέξεις φέρνουν αποτέλεσμα και ποιες όχι και να δει το «γιατί» κάτι λειτουργεί, με «ποιον τρόπο» και πώς μπορεί κάτι στην λειτουργία να βελτιωθεί.
Ο SEO expert πρέπει επίσης να είναι σε θέση να ερευνά, να «βλέπει» τι γίνεται με τις λέξεις – κλειδιά keyword analysis και να μαθαίνει κάθε νέο σε σχέση με την εξέλιξη των μηχανών αναζήτησης. Επίσης ένα καλός επαγγελματίας σε αυτόν τον κλάδο θα πρέπει να γνωρίζει τουλάχιστον τα βασικά από κώδικα ώστε να είναι σε θέση να βελτιώνει σημαντικά χαρακτηριστικά μιας ιστοσελίδας που την καθιστούν πιο φιλική στις μηχανές αναζήτησης. Τέλος ο επαγγελματίας θα πρέπει να έχει μια συνολική αντίληψη του marketing της επιχείρησης τόσο σε επίπεδο γενικής στρατηγικής όσο και σε επίπεδο digital marketing. Είναι πολύ σημαντικό να λειτουργεί όχι απλά σαν ένας «τεχνικός» αλλά ως manager που επικοινωνεί και προσπαθεί να πετύχει στόχους σε συνδυασμό με άλλα εργαλεία.
Πολλές επιχειρήσεις δυσκολεύονται στην εύρεση και αξιολόγηση του κατάλληλου επαγγελματία. Η σωστή γλώσσα επικοινωνίας και η κατανόηση των στόχων μεταξύ πελάτη και επαγγελματία και το αποδεδειγμένα επιτυχημένο portfolio από επιτυχημένα SEO projects αποτελούν κάποια στοιχεία που μπορούν να αξιολογηθούν και να προσμετρήσουν στην επιλογή του σωστού συνεργάτη.
Μια σύνοψη για το SEO.
Συνοψίζοντας, το SEO είναι σαφές ότι αποτελεί μια σύνθετη διαδικασία, αφορά τόσο την τεχνική πλευρά της ανάπτυξης της όσο και την δημιουργία περιεχομένου με καθαρά επικοινωνιακούς όρους. Επίσης είναι μια λειτουργία που είναι δυναμική, δεν σταματάει δηλαδή σε ένα setting up αλλά ακολουθεί την στρατηγική επικοινωνίας της επιχείρησης και επικαιροποιείται διαρκώς. Είναι πολύ σημαντικό οι επιχειρήσεις να το λαμβάνουν σοβαρά υπόψη στο digital marketing mix και να επενδύουν πάνω σε αυτό. Φτάνει να το βλέπουν σε μια μεσοπρόθεσμη τουλάχιστον αλλά ταυτόχρονα ενεργητική στρατηγική.