Με ποιους τρόπους μπορεί να κατασκευαστεί ένας ιστότοπος;
1. Ένας ιστότοπος μπορεί να κατασκευαστεί με τη χρήση λογισμικού Content Management System (CMS). Το CMS είναι ένα ανοιχτό λογισμικό διαχείρισης περιεχομένου που χρησιμοποιείται για την κατασκευή ιστοτόπων. Με άλλα λόγια όταν χρησιμοποιούμε ένα CMS, κατασκευάζουμε έναν απλό ιστότοπο με βασικές λειτουργίες.
Το λογισμικό υποστηρίζεται από μια επίσημη παγκόσμια κοινότητα προγραμματιστών η οποία το βελτιώνει συνεχώς. Αυτή τη προσπάθεια πλαισιώνουν εταιρίες και ανεξάρτητοι προγραμματιστές οι οποίοι κατασκευάζουν επιπλέον μακέτες (templates) και εφαρμογές (plugins) ώστε να εξατομικεύσουν τον ιστότοπο ανάλογα με τις ανάγκες του πελάτη.
Γνωστές πλατφόρμες CMS είναι οι WordPress, Joomla, Drupal, εν μέρει και το wix αν και έχει κάποιες διαφορές στη φιλοσοφία (για την ακρίβεια χρειάζεται μια μικρή μηνιαία συνδρομή). Εκ των ανωτέρω, η πιο δημοφιλής είναι αναμφίβολα το WordPress.
Παρά το γεγονός ότι υπάρχουν πολλά περιθώρια παραμετροποιήσεων, οι ιστοσελίδες στις πλατφόρμες CMS έχουν τον περιορισμό ότι δεν μπορούν να ξεφεύγουν τελείως από το πλαίσιο που θέτει το σύστημα. Ενδεχόμενες αλλαγές γίνονται μόνο μέσα από συγκεκριμένες δυνατότητες που προσφέρουν οι CMS πλατφόρμες.
2. Εναλλακτικά, ένας ιστότοπος μπορεί να κατασκευαστεί με Custom κώδικα. Αυτό σημαίνει ότι ο ιστότοπος κατασκευάζεται στο «χέρι» από τον Web Developer, χωρίς τη χρήση προγραμμάτων. Σε αυτή τη περίπτωση ο ιστότοπος υποστηρίζεται μόνο από το άτομο ή την ομάδα ατόμων που τον σχεδιάζει.
Το Custom website που αναπτύσσεται με κώδικα, συνήθως σε μια από τις γνωστές γλώσσες προγραμματισμού (π.χ. JavaScript, HTML, CSS), κυριολεκτικά σχεδιάζεται από το από το «0» και για αυτό και προσφέρει απεριόριστη ευελιξία. Οποιαδήποτε εφαρμογή στο πλαίσιο του εφικτού δημιουργείται ad hoc και δεν γίνεται με τη προσθήκη κάποιου module.
Οι σελίδες που αναπτύσσονται με κώδικα γενικά έχουν τα πλεονεκτήματα πέρα της custom διαμόρφωσης ότι είναι πιο γρήγορες και πιο SEO friendly. Φυσικά ακριβώς επειδή έχουν πιο πολύ τη λογική ενός αυστηρά τεχνικού έργου, σε μεγάλο βαθμό η επιτυχία τους εξαρτάται από τις ικανότητες της ομάδας που τις αναπτύσσει.
Θα πρέπει να σημειώσουμε ότι γενικά οι ιστοσελίδες που αναπτύσσονται με CMS είναι σημαντικά πιο οικονομικές από αυτές που αναπτύσσονται με κώδικα και υλοποιούνται πιο γρήγορα.
Με ποια κριτήρια επιλέγουμε CMS ή Custom Κώδικα;
Πριν ξεκινήσουμε να υλοποιούμε έναν ιστότοπο για την επιχείρηση μας είναι αναγκαίο να γίνει σημαντική προεργασία. Θα πρέπει να έχουμε καθορίσει τις επιδιώξεις μας, τους στόχους marketing και τι θα προσφέρεται στην πράξη μέσα από αυτόν. Κατόπιν η εταιρεία ανάπτυξης του ιστότοπου, θα οργανώσει συναντήσεις εργασίας, όπου θα εξεταστούν αναλυτικά όλα τα χαρακτηριστικά του έργου. Κρίνοντας από τα ζητούμενα που αυτή έχει να καλύψει και την αναπτυξιμότητα που απαιτείται βάσει των μελλοντικών αναγκών, αποφασίζεται αν η ιστοσελίδα θα πρέπει να αναπτυχθεί σε CMS ή σε κώδικά.
Σημειώστε ειδικότερα αυτό!
Σημαντικό ρόλο στην επιλογή διαδραματίζουν οι «Εξειδικευμένες λειτουργίες», δηλαδή το αν θα παρέχει η ιστοσελίδα συγκεκριμένες ειδικές εφαρμογές (π.χ. από ένα chat bot, μέχρι να δοκιμάζεις τα χρώματα που θέλεις να βάψεις ένα δωμάτιο πάνω σε μια φωτογραφία). Αν οι εξιδεικευμένες λειτουργίες μπορούν να αποδοθούν ικανοποιητικά μέσω των διαθέσιμων Appstore για μια πλατφόρμα CMS και δεν υπάρχουν πιθανότητες για σημαντικές μελλοντικές αλλαγές, τότε η επιλογή CMS είναι ασφαλής. Στην αντίθετη περίπτωση, δηλαδή όταν τα ζητούμενα δεν μπορούν να αποδοθούν με κανένα από τα υπαρκτά apps και plugins η επιλογή του κώδικα είναι μονόδρομος.
Οι μικρές, μικρομεσαίες και μεσαίες επιχειρήσεις προτιμούν της CMS πλατφόρμες για διάφορους λόγους:
α) έχουν περιορισμένο προϋπολογισμό
β) δεν έχουν υπερβολικά εξειδικευμένες απαιτήσεις
γ) δεν αναμένεται να πραγματοποιήσουν κάποια μεγάλη αλλαγή στον ιστότοπο στα επόμενα έτη
Αντίθετα οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις συνήθως επιλέγουν να αναπτύξουν τις δικές τους ιστοσελίδες με Custom κώδικα. Αυτό συμβαίνει γιατί έχουν ανάγκη για ένα πιο απαιτητικό ιστότοπο ο οποίος θα προσφέρει λειτουργίες που δεν βρίσκονται «έτοιμες» στην αγορά και επίσης έχουν σημαντικές δυνατότητες περαιτέρω επέκτασης (scalability) με νέες ενότητες, λειτουργίες και εφαρμογές.
Κοινώς, μπορούμε να πούμε ότι ο βαθμός πολυπλοκότητας της ιστοσελίδας και οι χρήση εξειδικευμένων λειτουργιών είναι καθοριστικοί παράγοντες επιλογής του τρόπου ανάπτυξης.
Η τελική απόφαση ανάπτυξης ιστοτόπου είναι επιχειρηματική. Προφανώς υπάρχουν τα αντικειμενικά τεχνικά κριτήρια που αναφέρθηκαν στην αρχή ( Περιπλοκότητα και ειδικές εφαρμογές), αλλά στο τέλος της ημέρας ο επιχειρηματίας θα πρέπει να δει τι είναι εφικτό. Μπορεί, ας υποθέσουμε, μια custom σελίδα να είναι σε θέση να αποδώσει ακριβώς αυτό που θέλει ο πελάτης, αλλά το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης και το κόστος ανάπτυξης να είναι τελείως εκτός δυνατοτήτων του. Από την άλλη μπορεί σε μια επιχείρηση να φαντάζει ιδανική λύση μια πλατφόρμα CMS αλλά οι μακροπρόθεσμοι στόχοι να είναι τέτοιοι, που να ευνοούν μια custom επιλογή.
Στο τέλος της ημέρας θα πρέπει να θυμόμαστε ότι όποια και αν είναι η επιλογή ως προς τον τρόπο ανάπτυξης μιας ιστοσελίδας, είναι απαραίτητη η συμμετοχή του επιχειρηματία/πελάτη. Η ορθή ολοκλήρωση του project απαιτεί έναν διαρκεί ανοιχτό διάλογο προκειμένου να στεφθεί με επιτυχία.



