Γιατί ένα website χτίζεται όπως ένα σπίτι

Alex Heliopoulos

Website Designer & Full Stack Developer

5 Οκτωβρίου, 2017

Η δημιουργία ενός website μοιάζει πολύ με την κατασκευή ενός σπιτιού, από την άποψη ότι απαιτείται η συνέργεια πολλών και διαφορετικών ειδικοτήτων, ώστε να επιτευχθεί το τελικό αποτέλεσμα.

Για να κατασκευαστεί ένα σπίτι χρειάζεται να εμπλακεί μηχανικός,  αρχιτέκτονας,  υδραυλικός,  ηλεκτρολόγος,   μπογιατζής,  διακοσμητής κλπ. Ομοίως για την κατασκευή ενός website, θα πρέπει να απασχοληθούν άτομα διαφόρων ειδικοτήτων:

 

Α) Marketing Strategist

Ο επαγγελματίας του Marketing πρέπει να χαράξει τη στρατηγική που θα ακολουθηθεί στον σχεδιασμό του Website. Ποιο είναι το κοινό στο οποίο θα απευθυνθούμε; Ποια η εικόνα που θέλουμε να σχηματίσει για εμάς όταν επισκεφθεί το website μας; Τι μηνύματα θέλουμε να του περάσουμε; Σε ποιες ενέργειες επιθυμούμε να προβεί;

Για να απαντήσει στα παραπάνω ερωτήματα, ο Marketing Strategist θα πρέπει να εφαρμόσει μια SWOT Analysis ή μια PEST Analysis, ώστε να αποκτήσει μια καλύτερη εικόνα της αγοράς στην οποία θα απευθυνθεί η επιχείρηση μέσα από το website της.  Κατά μια έννοια λοιπόν, ο Marketing Strategist συμβουλεύει ως προς τον σχεδιασμό της «μακέτας» του website, πάνω στην οποία θα δουλέψουν οι υπόλοιποι.

 

B) Web Designer

Ο Web Designer θα λάβει υπόψη τις συμβουλές του Marketing Strategist και θα αποτυπώσει  τη «μακέτα» στην οθόνη του υπολογιστή μας.  Με άλλα λόγια, είναι ο «αρχιτέκτονας» του website.  Σχεδιάζει το οπτικό κομμάτι του website (front – end), αυτό δηλαδή που βλέπουμε εμείς ως επισκέπτες και αλληλεπιδρούμε.  Ο Web Designer θα σχεδιάσει τη δομή, τη διάταξη της πληροφορίας , τον τρόπο πλοήγησης των επισκεπτών και την αισθητική του website.

Αν το website δημιουργείται για μια υπάρχουσα επιχείρηση, τότε ο Marketing Strategist θα δώσει στον Web Designer όλο το υπάρχον δημιουργικό υλικό που η επιχείρηση χρησιμοποιεί στον φυσικό κόσμο (Λογότυπο, χρώματα, γραμματοσειρές, φωτογραφίες κλπ.). Ο Web Designer θα αξιοποιήσει αυτό το υλικό και θα σχεδιάσει την κατάλληλη μακέτα στα πλαίσια της καθορισμένης Στρατηγικής Marketing.

 

Γ) Web Developer

Ο Web Developer είναι ο «μηχανικός» της παρέας. Δουλειά του είναι να πάρει την μακέτα από τον Web Designer και να σχεδιάσει τον κατάλληλο κώδικα. Ο στόχος του είναι να κάνει τη μακέτα είναι λειτουργική και να δώσει «ζωή» στο website. Το αποτέλεσμα της δουλειάς του δεν είναι ορατό στους επισκέπτες , για αυτό και λέμε ότι ο web developer ασχολείται με το back end κομμάτι του website.

Για παράδειγμα, ο Web Designer όταν σχεδιάσει ένα website, θα σχεδιάσει και μια φόρμα επικοινωνίας των πελατών με την επιχείρηση.  Ο Web Developer θα πρέπει να σχεδιάσει τον  αντίστοιχο κώδικα, ώστε η φόρμα να δουλέψει σωστά: α) ο χρήστης να συμπληρώνει τα στοιχεία της φόρμας σωστά και αν είναι λάθος να μην μπορεί να τα αποστείλει β) τα στοιχεία να αποθηκεύονται σε μια βάση δεδομένων  γ) οι άνθρωποι της επιχείρησης που επικοινωνούν με τους πελάτες , να λαμβάνουν email με τα στοιχεία της φόρμας και να μπορούν να απαντήσουν στον χρήστη που τη συμπλήρωσε.

Τέλος ο Web Developer είναι υπεύθυνος και για την ασφάλεια του Website. Φροντίζει να κρατάει αντίγραφα των δεδομένων σε ασφαλή τοποθεσία, ενώ παράλληλα προστατεύει το Website από κακόβουλες επιθέσεις.

 

Δ) Graphic Designer

Πολλές φορές ο κόσμος μπερδεύει την δουλειά του Graphic Designer με αυτή του Web Designer. Ο λόγος είναι πως  οι  δύο αυτές ειδικότητες έχουν κάποια κοινά πεδία εφαρμογής. Για παράδειγμα, η επιλογή χρωμάτων, η τυπογραφία και το ύφος ενός website, μπορούν να καθοριστούν είτε από τον Web Designer είτε από τον Graphic Designer.

Πέρα όμως από αυτό, η δουλειά του Graphic Designer (ή αλλιώς, γραφίστα) είναι διαφορετική. Ο Web Designer είναι ο «αρχιτέκτονας»:  σχεδιάζει τους χώρους του website. Ο Graphic Designer αναλαμβάνει την διακόσμηση αυτών των χώρων:  επεξεργάζεται το λογότυπο,  τις εικόνες και τα κείμενα που τις συνοδεύουν ώστε να αναπαραστήσει οπτικά τα μηνύματα που θέλουμε να περάσουμε στο κοινό μας. Με το ταλέντο του και την έμπνευσή του, θα δώσει στο website μια «προσωπικότητα» αρεστή προς το κοινό-στόχος.

 

Ε) Copywriter

O Copywriter (ή αλλιώς Κειμενογράφος) ασχολείται με το website, όπως ασχολείται ο άνθρωπος με το σπίτι στο οποίο μένει. Λαμβάνει υπόψη του την καθορισμένη στρατηγική marketing  και γράφει τα κατάλληλα κείμενα που θα αναρτηθούν στο website. Σκοπός του είναι, μέσα από τα κείμενα, να πείσει τον επισκέπτη να προβεί σε μια επιθυμητή ενέργεια: να αγοράσει, να επικοινωνήσει με την επιχείρηση, να γραφτεί σε ένα newsletter κλπ.

Επιπλέον ο Copywriter γράφει με τρόπο που να βελτιώνει  την κατάταξη του website στις μηχανές αναζήτησης της Google. Κάθε σελίδα του website περιέχει κείμενα με λέξεις κλειδιά,  ώστε να βρίσκεται εύκολα από τους χρήστες του διαδικτύου. Τέλος, είναι υπεύθυνος για την συχνή ανανέωση του περιεχομένου του website με νέα κείμενα και πληροφορίες γύρω από το αντικείμενο δραστηριότητας της επιχείρησης.

 

Ένα website, είτε είναι προσωπικό, είτε επαγγελματικό, είναι τελικά ένα «σπίτι» στο διαδίκτυο. Και όπως κάθε σπίτι, έτσι και αυτό θα πρέπει να χτιστεί σωστά από εξειδικευμένους επαγγελματίες, για το επιθυμητό αποτέλεσμα.

 

Σχετικά άρθρα…